Ikka veel rämpspostinduse “pärlitest”

Tegelikult tahtsin ka selle postituse lisada sõnaseletuse “Mis on Spämm?” kommentaaridesse, aga kuna lugu tuli liiaga pikk, tegin sellest kaks eraldi arvamuslugu. Esimene neist on juba avaldatud siin ja teine on alljärgnev:

Ma pole kunagi töötanud reklaamiloojana, ehkki olen nende tööde-tegemistega lähedalt kursis olnud 2,5 aasta jooksul. See aga ei tähenda, et ma tean reklaamindusest palju. Vastupidi, minu arvamusi tuleks võtta kui tavainimese tähelepanekuid, kellele jaoks reklaamid just ongi suunatud, ning kes tajub neid esmamulje põhjal. Esmamulje on alati kõige tähtsam, vähemalt minu puhul, kuna selle põhjal kujundan välja oma arvamuse ja otsustan, kas “asjaga” edasi tegeleda. Esmamulje mõjuvus on tähtis ka reklaamile, kuna see peab lihtsalt, selgelt, konkreetselt, arusaadavalt ja suuri sõnu tegemata kutsuma ennast lugema või reklaampilti jälgima. Sellest oleneb, kas kasutaja süüvib reklaamisisusse või pildimõttesse ja seejärel suundub lingiviidete abil asja edasi uurima.

Tühi reklaam või tühireklaam

Näiteks neli päeva tagasi sain ma hot.ee poolt vahendatud kirja, kus keegi Lendur küsib minu käest: “Tahad tasuta lennata?” Siis on väike püstine sinine kriips ja selle all pisikirjas: “Juhul kui Sa ei soovi saada infot ja reklaami erinevate toodete ja teenuste kohta, siis muuda ära oma hot.ee kasutajakonto seaded: Seaded > Partnerite pakkumised > Soovin saada infot erinevate toodete ja teenuste kohta.”

No tore küll! Esimese asjana tuli mulle meelde kunagine lollitamine, kui sõpradest nolgid lehvitasid mu nina ees basseinipääsmeid ja küsisid: “Tahad sa tasuta ujuda?” Kui vastasin “JAH”, kostsid nemad irvitades: “No uju siis minema!” Nüüd aga küsitakse: ” Tahad sa tasuta lennata….” Aga see selleks.

Sõna “tasuta” pole halb sõna, kui seda nimetatakse teises kontekstis, ent paraku on seda sõna e-mailinduses väga kurjasti petturite poolt ära kasutatud ja muudab teadlikumad inimesed väga ettevaatlikuks. Kõik ju teavad, et tänapäeval enam tasuta lõunaid ei pakuta. Paljud on kas lugenud  hoiatusi petukirjadest, kus meelitatakse sõnaga “tasuta”, ning mõned on ka selliste pakkumiste tõttu otseselt orki lennanud. Loomulikult ei taha ma siin sugugi süüdistada, et see Lendur tahab nüüd kellelgi nahka üle kõrvade tõmmata, ent nagu öeldud, e-kirjades on see sõna halvamaiguliseks muutunud.

Teisena võib väikese kivi visata reklaamilooja kapsaaeda, kuna ta ei ole reklaampilti luues arvestanud, et erinevad postiteenuse pakkujad kuvavad ka erinevalt (reklaam)postitusi. Näiteks Gmail, kuhu ma antud kirja sain, kuna olen hot.ee postitused sinna üle kandnud , ei kuva automaatselt pilte ja seega jääb mul esimene effekt saamata – peale selle ilusa sinise püstise kriipsu ja hot.ee kontoseadete muutmiseõpetuse. Gmail pakub mulle küll võimalust pilte kuvada (Kuva alltoodud pildid), kuid kasutajana on see täielikult minu isiklik asi, kas ma viitsin ja tahan seda teha. Näiteks mina pole neid pilte avanud siiamaani ja ma ei tea, kuhu mind tahetakse tasuta  lennutada. Peale seda krehvtist juttu tõenäoliselt kuu peale!

PS. Loe ka sama reklaami kohta lisa artiklist Ausad kelmid Natta.com`ist ehk kuidas kiiresti raha tuulde lennutada.

Kampaaniamängud

Kes ei teaks kampaanimänge, kus palutakse võiduvõimaluste suurendamiseks sisestada peale enda postiaadressi ka sõprade e-maili aadressid. Tavaliselt soovitakse kolme kuni viie, vahel ka rohkema sõbra meiliaadressi avalikustamist teatud firmale, ja nagu alltoodud pildilt näha, lausa kohustuslikus korras. Sest muidu ei saa loosimises osaleda!

Naeruväärne on aga see, et kuigi ma ise ei sooviks selliste kampaaniate korraldajate poolt reklaamkirju saada, siis ometigi võib keegi mu sõpradest suurest saamahimust ka minu aadressi sinna sisestada ja ma saan vastu tahtmist reklaamkirja. Keda siin süüdistada? Kas sõpru, kes rikuvad minu privaatsust ja mind nii lahkelt “tanki” panevad?  Omamoodi süü neil muidugi on, kuid suurim süüdlane on just kampaaniat korraldav firma või reklaamilooja, kes neile sellise kampaania välja mõtles. Sest sellised kampaaniad on õhutavad, oma tingimustelt nõudvad ja sisendavad ähvardavalt mängust osavõtjatele, et sõprade aadresse toksimata võivad nad ilma jääda ahvatlevatest kingitustest.

Loomulikult on igaühe enda asi, kas ta tahab sellistest mängudest osa võtta, aga kuidas saadakse nõuda, et mängija sisestaks kas netist leitud võõraste- või siis sõprade- ja tuttavate postiaadresse? Korraldajatele on tähtis vaid see, et aadress oleks reaalne ja toimiv.

Ent huvitav, kuidas kavatsevad nüüd need korraldajad kokkukogutud kasutajate mailiaadresse kasutada, kui neil ei ole seaduse järgi reklaamkirja saajalt eelnevat isiklikku nõusolekut. Kas nad nüüd kõigepealt kirjutavad ahastava ja süüdistava kirja, et “näe, just Su sõber on kõiges selles süüdi, et levitas hoolimatult Sinu aadressi “ ja alles siis nagu muuseas küsivad luba, et “äkki ikka saadaks Sulle tulevikus mõne pisikese reklaamipakkumise?” PS. Pildil olev kampaaniamäng on tänase seisuga, 4.aprill, 2010.a., veel aktiivne.

Psühhoterror (võibolla ehk liiga karmilt öeldult) või ajuloputus

Mulle isiklikult ei meeldi näiteks sellised reklaamkirjad, kus on ridade vahele peidetud esmapilgul justkui süütud lausekesed, aga tegelikult mängitakse sellega väga kavalalt inimeste emotsioonidel.  Pean seda selliste inimeste ärakasutamiseks, kes ei oska nö ridade vahelt välja lugeda, et millele TEGELIKULT rõhutakse.

Mõned näited ja väljavõtted ühe firma reklaampostitusest:

Lõik: „..Nii tähtsa sündmuse auks vermitud medal meenutab igale eestlasele eestlaste vabaduspüüdlusi ja kodumaa iseseisvuse saavutamist. Ei ole kahtlust, et 24. veebruaril tähistatava Eesti Vabariigi sünnipäeva medal saavutab suure populaarsuse ja et paljud soovivad seda endale soetada…”

See on nagu varjatud vihje, et kui juba paljud soovivad osta, siis kirja saaja peaks ka nende paljude hulka kuuluma, et nende paljudega sarnaneda, kuna see on väga populaarne toode ja selle ostmisel saab ka temast populaarne inimene. Samuti rõhub see eestlaste südametunnistusele,  pühalikkusele kodumaa vastu  ja patriootlikkusele, et tõelise eestlasena peaks ta igal juhul selle toote ostma. Kes aga ei tahaks olla tõeline eestimaalane? Kahtlust ju ei ole, nagu sisendatakse kirjas.

Lõik: „…medaleid tuleb müüki ainult 15 000. Et kõik soovijad saaksid selle unikaalse medali osta, seadsime sisse ….”

Sellega antakse vihje, et seda populaarset toodet tuleb NII VÄHE müüki ja see on NIIVÕRD haruldane, et ostmisega tasub kindlasti kiirustada, et mitte ilma jääda.

Lõik: „…Nähes ette suurt huvi selle medali vastu, oleme otsustanud, et iga tellija saab osta vaid ühe medali…”

Kui juba kirja autorid näevad ise tulevikku ette, suurt huvi toote vastu, siis ei tohiks kirja saaja hetkegi neis kahelda ja peaks kindlasti nüüd ja kohe selle medali tellima, seda enam, et ehkki ta võibolla tahaks selle toote unikaalsuse tõttu saada neid kokku tervelt 10, siis antakse vaid üks, ja sedagi vaid siis, kui hiljaks ei jääda. Vapustav veenmisjõud!

Sellise kirja puhul tuleb au anda kirjasisu väljamõtlejale, kuna see on tõesti tõeliselt andekalt esitatud veenmaks tavainimesi, ja mitte ainult numismaatikuid, kindlasti seda toodet ostma. Sellise kirja sisendamisjõud ja emotsioonidele surumine on märgatav. Eriti selgelt võib välja tuua kirjaautorite enda veendumuse ja nägemuse, et toote vastu tuleb väga suur huvi, mis sunnib inimesi mõtlema, et tegelikult ta ikkagi peab selle toote ostma, ehkki ta ise ka ei tea, mida ta sellega hiljem peale hakkab. Tõenäoliselt, kui tegu ei ole just numismaatikuga, unustatakse see varsti sahtlipõhja tolmu koguma.

Loe ka Ebaausad kauplemisvotted, Reklaamiseadus, Tarbijakaitseseadus – nendest leiate mitmeid paragrahve, mis kõik viitavad, et tegemist ei ole korrektselt esitatud reklaamiga.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: