Veel spämmist ehk rämpspostitustest

Tegelikult tahtsin selle postituse lisada seletuse “Mis on Spämm?” kommentaaridesse, aga kuna lugu tuli liiga pikk, tegin sellest kaks eraldi arvamuslugu. Esimene neist on järgmine:

Kas keegi on kunagi mõtelnud reklaami saades, et „huvitav, kust see  reklaami saatev firma on mu e-posti aadressi saanud? Endal nagu ei tule meelde, et just sellel firmal olen lubanud endale reklaame saata?“

Mina küll vahetevahel mõtlen sellele. Vahel jään juurdlemisega hätta, nagu näiteks 9.märtsil 2010 kell 13:32 või 30.märtsil 2010 kell 6:51, kui juba “vana tuttav” e-maili teel kampaaniaid korraldav Roosa Elevant edastas mulle jälle mingi suvalise firma sooduspakkumise, ent mul pole õrna aimugi, millal ja kuidas nad mu hot.ee postiaadressi hankisid.

Teinekord aga liidan lihtsalt 1+1 kokku ja saan vastuse. Näiteks, hot.ee postkasti saadetakse mulle üsna sageli reklaamkirju firmadelt, millele ma isiklikult pole kunagi nõusolekut andnud omale reklaampostitusi saata – vähemalt ise ei mäleta, et oleksin andnud. Kui aga nüüd kerida kirja lõppu, siis imepisikeses kirjas, mida tavaliselt tähele ei panda, on read:

“Juhul kui Sa ei soovi saada infot ja reklaami erinevate toodete ja teenuste kohta,
siis muuda ära oma hot.ee kasutajakonto seaded: Seaded (välja logimise nupu juures) > Partnerite pakkumised> Soovin saada infot erinevate toodete ja teenuste kohta.”

NB! Allolev reklaampilt pärineb kirjast, mille kohta olen varem hoiatuse kirjutanud – Ettevaatust IMP Baltic kataloogi tellimisega.

Just sinna ongi koer maetud. Ehkki otseselt ei ole ma mingile firmale luba andnud reklaami saata, siis Elion vahendab oma partnerite pakkumisi. Elioni vahendamist arvan sellepärast, et ehkki need reklaamkirjad tulevad otsepostitusena reklaami saatva firma e-maili aadressilt, siis ikkagi on kirja lõpus pisikene rida, et peaksin antud firma edasiste kirjade loobumiseks muutma just hot.ee seadeid.

Väga võimalik, et Elion suudab mingil tehnilisel viisil näidata kirju vahendades otsesaatjat. Ja kindlasti ei avalda ta ka kasutajate e-posti aadresse kolmandatele osapooltele, erandina vaid Telekom Grupi äriühingutele, kuna Elioni Privaatsuspoliitika lehel lõigu all “Kuidas on Sinu andmed kaitstud” on seda selgesõnaliselt kinnitatud.

Kui aga lugeda teiselt lehelt  hot.ee kasutajatingimusi, siis punkt 3.2.5 ütleb:

Saan sellest aru, et vaid Elioni tooteid/teenuseid tutvustavat materjali on Elioni enda tingimuste kohaselt lubatud tal edasi saata. Ja rohkem ma neist tingimustest välja ei lugenud, et peale nende enda reklaamimise võiksid nad veel kellegi teise reklaampostitusi edastada.

Kui aga rääkida Elioni partneritest, siis juba kolmandalt eraldi olevalt lehelt  – partnereid tutvustavalt lehelt –  ei leidnud ma selliseid Elioni poolt valitud partnereid, kelle poolt mulle reklaamkirju saadetakse. Ka juba reklaami edastanud firmade kodulehtedelt ei leidnud ma ühtegi viidet, et neil oleks partnerlussuhted Elioniga.

Seega ma ei saagi täpselt aru, mis tingimuste alusel vahendab Elion nn oma partnerite kirju – kes need partnerid on, et teinekord teaks arvestada; kuidas neid saadakse, kuidas partneriks olemine käib, kas sellist teenust ostetakse ettevõtete poolt sisse jne. Tean vaid seda, et tegelikult olen ma reklaami saamiseks ise loa andnud, kuna olen hot.ee seadete real  Partnerite pakkumised märkinud linnukesega ruudu:

“Soovin saada infot ja reklaami erinevate toodete ja teenuste kohta. NB! Muudatus jõustub 7 päeva jooksul.”


Muidu poleks midagi, aga kasutajana ma eeldan, et asi oleks läbinähtav ja leiaksin kohe soovitud info ühest kohast, näiteks  hot.ee teenuste kasutamise tingimustes, kuna tegu on reklaamide saatmisel just nimelt  Elioni hot.ee postiteenusega , mitte et ma peaks hakkama tuhlama erinevatel lehtedel ja seda infot tikutulega taga otsima. Sest tõenäoliselt ikkagi on Elionil õigus teiste firmade ehk partnerite (hetkel jääb mulje, et salajaste partnerite) reklaamkirju edasi saata . Aga kuidas täpselt see vahendamine käib, seda informatsiooni ma umbes tunni jooksul ei leidnud ja edasi polnud aega otsida ka.

Aga noh, eks vigadeta pole me keegi – nii inimestena, blogipidajatena kui ettevõtjatena.

Siinkohal nõustun ma Tõnu Samuel kommentaariga, kus ta mainib: “…Masspostitaja peab teadma, kus, kes ja millal on andnud nõusoleku kirju saada. Kui ta seda ei tea ja ikka saadab, on ta spämmer.” Lisaksin siia juurde, et veelgi parem oleks, kui reklaampostitaja mitte ainult ei teaks, vaid ka märgiks kirja lõpus ära, et kust, kellelt, kuidas ja millal on kasutaja postiaadress saadud, et on võimalikuks osutunud reklaami saatmine. See lubaks ettevõtetel, kes ei taha endast reklaamisaajatele valet või isegi vastikut muljet jätta, kaitsta oma seisukohti ja rahulikult ausat äri reklaame saates edasi ajada. Ja sel juhul, isegi kui inimene on unustanud, et ta on võibolla kunagi tõesti andnud loa reklaami saamiseks, tuleb see talle kohe meelde ja kobiseda pole enam midagi.

MKM teatas mõned päevad tagasi, et edaspidi tohib füüsilisele isikule otseturustuslikke sõnumeid ja teadaandeid, sealhulgas nii e-posti, faksi kui ka SMS-e ja MMS-e, saata üksnes isiku eelneval nõusolekul. Seega, kes ei soovi enam  Elioni vahendamisel reklaami saada, võtke ära linnuke kastist Partnerite pakkumised ja salvestage muutused, või muidu saate pakkumisi edasi, kuna teie eelnev nõusolek on olemas. Sama kehtib ka teiste postiteenuste pakkujate puhul.

Veel: reklaampostituste lõpus on alati või peaaegu alati kirjas read, mis võimaldavad pakkumistest loobumist. Kes ei soovi pakkumisi enam saada, kasutage neid loobumiselinke.


Kui aga rääkida minust endast, siis olen rõõmus ja õnnelik edaspidigi, kui mulle reklaampostitusi saadetakse. Mitte et ma nende õnge läheks vaid pigem soovin just leida huvitavaid nüansse, absurdseid pakkumisi või vastuolulist sõnastust, millest saaksin teinekordki oma blogis kirjutada. Varsti on üks selline lugu juba tulemas…🙂

Gmail reeglina reklaampostitusi läbi ei luba (va. sellised reklaampakkumised, kus ma ise kindlalt tean, et olen eripakkumisena tasuta programmi nõueldes nõustunud teatud firmal saatma mulle ka teisi pakkumisi), seega võidakse kaaluda ka Gmaili kasuks. Pealegi on Gmail eesti keeles ja pakub praktiliselt piiramatult mäluruumi kirjade hoidmiseks. Näiteks mul on hetkel kasutuses 120 MB (1%) oma 7440 MB-st.

Muide, kasutajatingimused polegi alati nii igavad, et neisse ei viitsitaks süveneda. Alati tasuks need ikka üle lugeda. Kusjuures mõni paremini juriidikat tundev inimene võib teinekord päris huvitavat välja koorida, mida minusugune ei oska tähelegi panna.

Artikli teine osa asub siin – Ikka veel rämpspostinduse “pärlitest”

Lisa kommentaar

