Ausad kelmid Natta.com`ist ehk …

… kuidas kiiresti raha tuulde lennutada.

Viimases artiklis Ikka veel rämpspostinduse “pärlitest” mainisn ära ka Elioni vahendatud partneri Natta.com reklaamkirja pelakirjaga „Tahad tasuta lennata“. Nimetasin seda tühireklaamiks sellepärast, et oma väljendusviisilt ei avaldanud see mulle vähimatki muljet ning seetõttu ei avanud ma isegi pilte, et asja edasi uurida. Kahju küll, sest vastasel juhul oleksin saanud ehk juba varem kirjutada hoiatuse, et kuidas on võimalik mõnel netifirmal ausal teel omastatada kampaaniast osavõtjate raha.

Hoiatusega jõudis ette Kanal 2 uudistesaade Reporter , mis eilses, 9.aprilli saatelõigus antud teemal peatus. Loo autor Üllar Luup intervjueeris ka ühte kannatanut, kes kampaania olemust lähemalt tutvustas. Seega, nii väljendi „ausad kelmid“ kui ka ausate sulide paljastamise au kuulub eelkõige just neile.

Seekord avasin ka mina oma postkasti tulnud reklaami pildid ja hakkasin kampaaniat samm sammult lähemalt uurima.

Kõigepealt avasin kirja päise ning kontrollisin Google otsingut kasutades üle nii kirja saatja- kui vastuse saaja aadressi.

Kuna kasutan turvalist surfamist tagavat pluginat WOT – Your Safer Web, siis kohe @natta.com sisestamise järel kuvati mulle punased hoiatusrõngakesed, mis teatavad, et tegu on väga halva (very poor) saidiga. Kusjuures Delfi foorumis Naistekas nimetatakse natta.com veebisaite kasutajate poolt otseselt rahavarasteks.

Kui lõin Google otsingusse vastuse adressi reklaam@hot.ee, siis esimese valikuna juhatati mind Elion hinnakirjani, kus on kirjas ka vahendamisteenuste hinnad, mis võimaldavad Elionil e-maili teel saata firmade pakkumisi neile kasutajate, kes on reklaami saamiseks loa andnud. Kuidas kasutajad saavad Elioni partnerite reklaampakkumisi lubada-keelata, sellest saab lugeda siit.

Edasi klikkisin lingile Klõpsa ja võida ning uue veebilehe hinnadsulle.com avanemisel torkas samuti esimesena silma just turvaplugina WOT – Your Safer Web punane hoiatus aadressirea ees.

Nüüd aga, kui lugeda hoolikalt veebilehel olevat infot, mis kampaaniapakkumises kirjas on, siis polegi korraldajatele midagi ette heita, sest reklaamikavalusi ei saa pidada pettusteks.

Üheks kavaluseks on see, et suure punase reklaamriba alla on tähelepanu hajutamise mõttes samuti kahvatupunaselt kirjutatud, ent tunduvalt väiksemalt, read: „Sisesta enda andmed ja sul on võimalus võita imeline tutvumislend purilennukiga. Samaaegselt liitud teenusega.“

Kasutaja üldjuhul arvab, et oma mobiilinumbri sisestamisel ja selle kinnitamisel liitub ta teenusega, mis võimaldab tal oma unistusi täide viia ehk võita imeline tutvumislend purilennukiga. Ent paraku ei süüvi ta enam reklaami lõpus olevasse veel pisemas kirjas olevatesse täpsustavatesse andmetesse, milles teatatakse:Iga 250-s liituja võidab imelise tutvumislennu purilennukiga. Kas Sa oled 18-aastane? Kui ei, siis pead teenusega liitumiseks vanematelt luba küsima. Auhindu on piiratud koguses. Auhind toimetatakse võitjale kätte. Kampaania kestvus: 1. märts – 30.aprillini 2010.Teenuse sisu: MÄNGUD klubi. Liitud iseuueneva teenusega, mis annab võimaluse iga nädal alla laadida 7 mängu. Teenuse hind on 50 krooni nädalas. Teenuse lõpetamiseks saada SMS “stop MANGUD“ numbrile 1818. Lisainfo telefonilt 1818 või aadressil: support.ee@timwe.com”

Nagu näha, alles siin on täpselt välja toodud teenuse sisu, mille tegelik olemus seisneb liitumises klubiga Mängud. Juba ainuüksi teenuse aktiveerimisel loovutab liituja 50 EEK-i ja kui ta ei oska mõista sõnapaari „iseuuenev teenus“ tähendust, siis teenust koheselt lõpetamata korjatakse ta mobiiliarvelt veel järgminegi nädal ja ülejärgmine nädal jne 50 krooni teenustasu juurde, kas siis kasutaja seda teenust aktiivselt kasutab või mitte.

Kui aga rääkida TIM w.e. kampaaniatingimusest, et ainult  iga 250-s liituja võidab imelise tutvumislennu purilennukiga, siis Repotreri saatelõigus mainiti võimalust, et see on olematu pakkumine. Kusjuures see oletus võib isegi õige olla, sest kui isegi tingimustes teatatakse lendamisvõimaluse kohta, mis ei saa kuidagi otsa lõppeda nagu mõni toode, et auhindu on piiratud koguses ja pealegi toimetatakse see veel kasutajale isiklikult kätte, eeldatavalt Portugalist, kus asub TIMwe peakorter, siis selline mõttetu raha laristamine isegi kliendi kui kuninga heaks tundub küll uskumatu olevat. Klienti peeti kuningaks küll Eesti taasiseseisvumisaastatel, kui palju kopeeriti järgi välismaisest teeninduskultuurist, kuid nüüdseks on paraku kliendist saanud taas nöörimis- ja nöökimisobjekt.

Lõin ka lisainfo aadressi support.ee@timwe.com Google otsingusse ja sain märksõnu nagu “räpane äri, tasulist teenust klientidele pähe määrinud (sellest Tarbijakaitse teatest täpsemalt siin), liitumislõks, mõttetud sõnumid” jne.

TIMwe headeks partneriteks Eestis on hetkel TELE 2 ja EMT.

Teisest kahtlase sisuga kirjast, mille läbi on inimesed petta saanud ja mille vahendajaks nagu sellegi kirja puhul oli jälle Elion hot.ee postiteenus, saab lugeda siit.

PS. Kui keegi arvab, et mul on mingi eriline vaen Elion ees, siis nii see ei ole. Kui kasutaksin mõne teise postiteenusepakkuja vahendamisi, siis tõenäoliselt oleks siin küll sama jutt, kuid just nimelt neist teistest reklaampostituste vahendajatest.

Taoliste kirjde puhul on kõige tähtsam tutvuda väga põhjalikult kõigi teenuste tingimustega, mis kampaanialehelt leida võib,  ja seejärel kindlasti otsida infot edasi internetist antud firma kohta. Kui on juba olemas kannatajaid, siis kindlasti on sellest teatanud erinevad inimesed erinevates foorumites ja/või ka Tarbijakaitse. Antud artikkel juhatabki teed, kuidas saab samm sammult nö tegelikku pilti kokku panna kampaaniaid pakkuvatest firmadest.

Kui aga kasutaja on juba aktiveerinud teenuse, kas selle või mõne teise analoogse iseuueneva teenuse, siis oleks mõttekam neist koheselt loobuda.

Kindlasti tasub ikka ja jälle meeldetuletuseks läbi lugeda meelespea – Kuidas turvaliselt e-posti lugeda.

Repoter.ee samateemaline videolõik pealkirjaga „Interneti petuskeemid loodavad inimliku eksimuse peale“ asub siin.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: