Mis on spämm?

spämm ehk rämpspostSpämm ehk rämpspost (spam, junk mail) on kasutajale e-postiga saadetud soovimatu sisuga, tavaliselt kommertsreklaami sisaldav kiri, millest meilikonto omanikult pole selle saamiseks nõusolekut küsitud. Juhul kui kasutaja ise on kunagi oma postkasti aadressi andnud mõnele ettevõttele ja samaaegselt nõustunud tingimustega, et talle võib edaspidi reklaamkirju saata, siis sel juhul ei loeta seda spämmiks.

Koopia spämmikirjast saadetakse tavaliselt masspostitusena väga erinevatele, paljudele ja juhuslikult valitud inimestele Spämmerid leiavad postkastide aadresse jututubadest, veebilehtedelt, mõne võiduvõimalustega- või sooduspakkumistega teenuste registreerimisel, kui kasutaja ise sisestab oma postkasti aadressi jne. Samuti varastatakse inimeste postkasti aadresse nuhkvara ja viiruste abil kasutajate arvutist ja müüakse spämmeritele edasi.

Spämmikirju võivad saata reklaamimüügist vaheltkasu teenivad spämmerid kui ka suured ja hea mainega ettevõtted, kuna spämmkirjade saatmise kulud e-maili teel on väikesed ning saatmine ise imelihtne. Mõnda toodet või teenust reklaamivad kirjad ei pruugi alati pettust tähendada, kuid enamuses siiski tuleb neisse kahtlevalt suhtuda. Eriti ettevaatlikult tuleb suhtuda sellistesse kirjadesse, kus pakutakse tooteid üliodava hinnaga, lubatakse mingi toote tellimisel tasuta lisatoodet juurde,  pakutakse tuntud firmatooteid naeruväärse hinnaga, lubatakse kiiret rikastumist jne. Loe kindlasti lisainfot teema alt Pettused/Spämm.

Spämmi saatmine e-posti teel on pidevalt kasvanud  alates aastast 1990. Üheks suurimateks spämmisaatjateks peetakse tänapäeval Botnet-võrgustikke, mille teel arvatakse saadetavat kuni 80% rämpspostist.

Loe ka valitsuse seaduse muutmise eelnõust Soovimatut rämpsposti ei tohi tulevikus enam saata.

NB! Ettevõtted ja firmad peaksid väga ettevaatlikult suhtuma reklaamkirjade saatmisse ja hoolikalt läbi mõtlema, kuidas pakkumist esitada, et mitte jätta oma firmast kirja saajale vale mulje. Kui kirja sisu on ärritavalt pealetükkiv, samuti ka valeinfot levitav (on juhuseid, kui toodet pakutakse e-maili reklaamis väga odava hinnaga, aga kui see tellida, siis vastatakse, et toodet oli vaid paar tükki sadaval ja needki on juba ostetud), siis hea mulje asemel võib kasutaja üleüldse loobuda selle firma teenustest või teiste toodete ostmisest.

Isiklikult minule jättis väga hea mulje Äripäeva arendusdirektori Rein Väät`i reklaamkiri, millest võiksid eeskuju võtta kõik teised e-maili teel reklaampostitusi saatvad firmad, ehkki seda kirja võib nimetada samuti spämmiks, kuna mulle ei tule sugugi meelde, et olen selle saamiseks nõusoleku andnud. . Kiri ise on järgmine:

“Tere!
Palume Teie abi.
Soovime korrastada oma andmebaasi. Teie e-mail on meie andmebaasis ning soovime teada, kas võime Teile saata Äripäeva tooteid ja teenuseid tutvustavat materjali.

Kui olete meie pakkumistest huvitatud, siis palume Teil oma nõusolek kinnitada siin oleval lingil. Tänutäheks kingime Teile Äripäeva kahenädalase tellimuse.

Eitava vastuse korral jätke lihtsalt vastamata või kustutage kiri ning me ei saada sellele mailiaadressile pakkumisi.

Ootame Teie vastust hiljemalt 28. veebruariks.
Parimate soovidega,

Rain Väät
Äripäeva arendusdirektor “

Loe lisaks Veel spämmist ehk rämpspostitustest jaIkka veel rämpspostinduse “pärlitest” ning Kuidas turvaliselt e-posti lugeda.

6 kommentaari to “Mis on spämm?”

  1. Tõnu Samuel Says:

    Spämmeritega on see häda, et nad üritavad igast praost sisse pugeda ja oma tegevust legaliseerida. Selline kiri , et näe sa oled baasi lisatud ja me ei tea, kuidas sa sinna sattusid on ise juba spämm. Masspostitaja peab teadma, kus, kes ja millal on andnud nõusoleku kirju saada. Kui ta seda ei tea ja ikka saadab, on ta spämmer.

    Meeldib

  2. mina Says:

    Mul on jama autonet.ee `ga Saadab muudkui reklaami, aga samas pole seal kirjas mingit võimalust reklaamist loobuda. Sisestan nende kodulehele oma maili aadressi, ütleb, et vale aadress, ehk ma poile end sinna isegi regand ja ikka saadavad oma jama, isegi loobuda ei saa.

    Meeldib

    • Priit Says:

      Tere,

      mulle autonet.ee rämpsposti ei ole saatnud, seega ei oska kinnitada, et neil pole reklaamide lõpus kasvõi väga väikeses kirjaski, kuidas saab reklaamiteatetest loobuda. Tavaliselt on selleks üks pisike link, kuhu tuleb klõpsata, see viib reklaamisaatjate kodulehele ja seal veel omakorda tuleb kinnitada, et soovitakse reklaamkirjadest loobuda.

      Kui uskuda Sinu juttu, siis on tegemist tarbijakaitseseaduste rikkumisega. Võib pöörduda pretensiooniga autonet.ee mõnel avalikul klienditeenindusnumbril või e-posti aadressil ja esitada oma nõudmised, et ei soovita enam reklaami saada. Samas võib ka otse küsida, kuidas, kus ja millal nad on Sinu e-posti aadressi saanud, et sellele reklaami saata – nad peavad saama seda tõestada, kui ei saa, siis nad käituvad valesti.

      Kui see aga ei aita, siis esitage arupärimine otse Tarbijakaitseametile ja nemad tegelevad asjaga mõnuga edasi! 🙂

      Meeldib

  3. mina Says:

    No vot selles asi ongi, et pole ühtegi linki, igakord vaatan mitte midagi. kodulehele ütleb et seda aadreesi ei eksisteeri. ajuvaba.

    Meeldib

  4. Kristiina Says:

    Tere
    Vabandage tülitamast ,aga te võiks Rate.ee lehekülje või seda saiti üle vaadata .Se on kohutav ,kui palju rämps posti seal levitatakse.Mu sõbrannal oli seal konto ,mis on kahjuks juba ära blokitud modede poolt ja väidavad ,et ta on saatnud ahelkirja ,späm’i või reklaam ,kuigi seda pole olnud..
    Ta oli sel päeval oma tutavale kirjutanud ,et millal külla tuled ja kui ta läks järgmine päev oma kontole ,ehk ss rate.ee’sse ,oli se juba ära blokitud .Ennast kaitsda pole võimalik .Seal on lapsi vanuses 7.a. – ….. ,seal on väga palju pilte ja juttu mis pole laste silmadele.

    Palun aidake !
    NB! Kristiina ja Svea .

    Meeldib

    • Priit Says:

      Hei Kristiina ja Svea!

      Teie pakkumine on ahvatlev, et Rate.ee sait üle vaadata ahelkirjade ja spämmi suhtes, kuna hea meelega kirjutaksin sellest ka oma blogis, kuid paraku mul pole sellele ligipääsu. Pealegi ma ei saaks midagi teravat ka ette võtta, kuna reeglite üle ei otsusta seal mina.
      Kui väidad, et sõbranna konto suleti ebaõiglaselt, siis selles suhtes peaksid pöörduma mõne vanem-moderaatori poole ja paluda tal sõltumatult üle vaadata, kas konto blokeerimine oli aus. Kui aus on aga vastus, sellele on raske mul hinnangut anda, kuna moderaatorid võivad kokku hoida ja üksteise tegemisi vaikimisi austada (kuid võibolla ka mitte).
      Kui sul või kellelgi teisel on kindlaid tõendeid Rate.ee kohta mõne ebaõiglase ja vasturääkivusi tekitavate probleemide suhtes, siis võib mulle alati kirjutada arvutiturve@gmail.com.
      Muide, Rate.ee saidist olen juba kirjutanud ühe artikli pealkirja all “Rate.ee kavalad rahapommijad – https://arvutiturve.wordpress.com/2009/12/01/rate-ee-kavalad-rahapommijad/ ja seda just tänu headele tõenditele ja vihjetele.
      Võrdluseks ütlen niipalju, et siiamaani näiteks Facebook lubab avaldada ahelkirju ja ka sõna otseses mõttes spämmi – küllap nemad on nõksule pihta saanud, et see aitab neil Facebooki kasutajad hoida aktiivsena ja atraktiivsena, ehkki tõesti tüütab vahel ära, kui mu (eriti just noored) sõbrad üsna tihti postitavad Facebooki mitmeid kordi ühtesid ja samasid ahelkirju jne.

      Meeldib


Lisa kommentaar